15. november 2017

Spille college golf i USA?

Ønsker du å spille college golf i USA?

Da bør du lese dette!

College, hvordan velger jeg skole?

(av Jonas Lilja, NGF)

Etter at du avsluttet videregående skole så finnes det mange veier å gå for å kunne nå dine mål som profesjonell golfer.

En vei, er å søke seg til USA for å kombinere studier med golf på college.

Dette er en stor beslutning for både deg som spiller og dine foreldre å ta. Her følger en del tips som du kan tenke på når du skal begynne å søke på skoler.

Tips som du kan bruke før du har bestemt deg for hvor du vil gå:

• Det første du må tenke på er å være ute i god tid! I dag starter skolenes rekrutteringsprosess veldig tidig og allerede når du begynner første året på vidaregående skole i Norge så er du intressant for de ulike skolene i USA.
  • TOEFL og SAT, er to tester som skolene i USA krever at du skal ta innen de kan ta deg inn. Visse coacher prater ikke en gang med deg innen du har begynt på disse testene. Ettersom at vanskelighetsgraden er ganske høy, så er det også å anbefale å ta disse så tidligt som mulig, da de kan tas flere ganger.
  • Oversettelse av vitnemål, spør gjerne skolen din om de kan oversette vitnemålet ditt, slik at du kan sende det til skolene i USA.

Nå har du kommet til steget for å ta kontakt med skoler, her kommer det flere tips til det:

• Bestem deg for hva som er viktigt for nettopp deg!
    • Drar du dit bare for å prioritere golf eller vil du også ha en god utdanning?
    • Hvordan vil coachen styre sitt lag, coach-filosofi, stemmer den med dine tanker?
    • Vil du ha andre normenn på laget?
    • Vil du vare toppranket på laget eller en midt på laget? golfweek.com
    • Er treningsmulighetene viktige for deg?
    • Nærhet til golfbaner og treningsfasiliteter?
    • Vil du bo i en stor eller liten by?
    • Klimaet, foretrekker du varme året rundt eller fire årstider?
    • Scholarship, hvordan ser din/familiens økonomi ut?
  • Ta kontakt med skoler, om du har prestert bra golf i internasjonelle turneringer som f.eks. EM lag eller British Girls/Boys, så kommer sikkert en del skoler å kontakt deg, men det betyr ikke bety at de er rett skole for deg. Tips! Sitt ikke og vent på at noen skal ringe, det gjelder å være aktiv og få nettopp »din» skole til å forstå hvorfor de skal ha deg på laget.
  • Skriv et introduksjonsbrev om deg selv, her er det viktigt at du skriver dette brevet personlig, slik at coachen virkelig legger merke till dig.
  • Få noen (din trener eller junioransvarlig på klubben) til å skrive et Letter of Recommendation for deg.
  • Ta gjerne kontakt med noen som har vært igjennom denne prosessen tidligere. Du kan til og med ta kontakt med spillere på det laget som du er interessert i, for å høre litt om hvordan trening og turnering fungerer på den skolen.

For mer info om veien til college golf, ta kontakt med administrasjonen i klubben.