Vinter-informasjon fra Grønmo Golfklub

Vinter-informasjon fra Grønmo Golfklubb

Informasjon fra styret og daglig leder

Kjære medlem,

Årets sesong er for lengst passert, og snøen har utfoldet seg fritt på vår vidstrakte bane. Et vakkert skue, og yndet turområde kan vi daglig registrere. Godt å se at mosjon ikke bare kan utføres med golfbag og tralle, men også på ski og med firbente venner.

1. Banen

Banen har fått mye skryt denne sesongen, og det helt fortjent. Den har presentert seg på nydelig vis, til tross for tidvis heftige regnværsperioder. Hele greenkeeper staben med Allan, Sindre, Robert, Dave, Askill og Nadia har utført fantastisk håndverk, til alle oss golfentusiasters glede. Vi har registret godt over 21000 spilte golfrunder, og besøk har vi hatt av medlemmer fra de fleste golfklubber i Norge.

Perioden før banen ble dekket av det hvite element, har vært brukt til å klippe ned all rough, og til å bytte sand i de fleste bunkere. En god del dreneringsarbeid er også utført. Alt dette for å presentere en topp bane til neste år også.  I disse dager settes det ned en intern arbeidsgruppe for å utarbeide forslag til hvordan banen kan utvikles. Vi har levert innspill til Byfornyingsetaten vedrørende høringen for videre utvikling av området hvor Grønmo avfallsanlegg ligger. Vi har også levert innspill til ISU bydel Søndre Nordstrand om våre tanker for videre utvikling av Grønmo Golfanlegg.

1. Proshop

2017 har vært et spennende år for pro shop’en. Flere utbedringer ble gjort i forkant av sesongen, og spenningen knyttet til mottagelsen fra medlemmer og gjestespillere var stor. På årsmøtet ble det presentert et budsjett på 1.5 millioner kroner i omsetning for sesongen. Det arbeidet som Marius og hans team har gjort, har resultert i en omsetning på hele 2,3 millioner.

Tusen takk til alle dere medlemmer som har handlet lojalt og trofast i vår nye shop.

Vi har nå stort salg i butikken, og har du ikke handlet julegave enda er det bare å komme innom for svært mange og gunstige tilbud inn mot jul.

1. Skaputleie

Fordoblingen av antall bagskap i løpet av sesongen har gjort at de fleste av medlemmene som har etterspurt skap har fått sitt ønske imøtekommet. Dersom du ønsker et skap for sesongen 2018 er det bare å ta kontakt med oss. Mange er allerede utleid, men det er fortsatt noen ledige

1. Kurs/treninger

Vintertreningstilbud ligger på websiden vår, og mange er i gang med trening på Golfhandelen og/eller Manglerud. Det tilbys både vanlige protimer, trening med Trackman eller spill på simulator. Det er bare å gå inn på vår hjemmeside og se hvilke treningsmuligheter vi tilbyr. Datoer for neste års Veien til Golf kurs blir snart lagt ut. Neste års treningsopplegg for alle aldre og alle kategorier av spillere vil være meget omfattende. De fleste detaljer for ny sportslig struktur er spikret, og vil bli lagt ut på hjemmesiden når den siste finpussen er lagt. Her blir det treningstilbud for alle.

Vi håper at dere vil investere tid til egen trening, for på den måten vil hver og en bli litt bedre og vi kan bygge et enda bedre klubbmiljø.

1. Frivillighetsgruppen

Vi har avholdt to meget fruktbare møter med frivillighetsgruppa i høst, og har registret 80 personer som har lyst til å bidra for klubben. I fellesskap har vi fokusert på arbeidet med faddergruppe for nye spillere og banevertskap som kan forbedre flyten og etiketten på banen.  Hvis du har lyst til å bidra er det bare å ta kontakt med administrasjonen.

1. Utvikling av rangen

I 2018 vil vi øke ballkapasiteten på rangen. I tillegg vil vi kjøpe inn nye matter og baller. Vi skal også gjøre det enda finere trene på rangen med nye targets å slå mot.

Status tilsier at vi ikke tar opp lån på nåværende tidspunkt for å gjøre en større utbygging. Det er blitt satt ned en egen arbeidsgruppe som vil jobbe videre med å se på en helhetlig løsning for utviklingen av b.la studio, driving rangen og treningsområdet.

Vi kommer tilbake med planer om videre fremdrift på årsmøtet.

1. Økonomi og likviditet.

Vi går mot ett rekord år når det gjelder omsetning. I skrivende stund ligger vi an til å overstige 12 millioner (mot 9.8 mill. i fjor). Økningen skyldes flere tiltak, men nærmere 800.000 ekstra i proshop er en stor del av veksten. I tillegg har vi fått nye tilsagn på fond, vi har avholdt flere arrangementer enn tidligere, utleie av banen (NRK), god oppfølging av medlemsinnbetalinger og økt sponsortilgang. I sommerens informasjonsbrev meldte vi om ca 1.1 mill i utestående fordringer. Nå er dette beløpet redusert til ca 70.000 kr.  Vi har oppdatert medlemsregisteret vårt i Golfbox.

Etter banestengning har likviditeten vært anstrengt. Ikke helt uvanlig, men litt ekstra i år fordi vi som i 2016 har prioritert å komme a jour med våre kreditorer.

I løpet av desember vil faktura på medlemskontingentene for 2018 sendes ut, med forfall godt inn i 2018. Har du mulighet til å betale kontingenten før 20. Desember, er du med på trekningen av regn/vindjakke fra Pro shop’en.

1. Grønmo Sportskro

Vi har hatt ett test år med Max Ivan som driver av kafeen, og vi har høstet flere erfaringer. Mye har vært bra, men en god del har ikke fungert slik vi var lovet. Dette har vi formidlet i et evalueringsmøte med Max Ivan, og vi vært tydelige på hva som må forbedres for å utvikle Sportskroa videre.

1. God Jul og julesalg

Vi vil på vegne av alle ansatte og styret takk for en fantastisk sesong. Tusen takk for at nettopp dere er medlemmer i klubben. Det er en glede å jobbe, for dere! Det har vært spennende også å bli kjent med mange nye medlemmer. Vi gleder oss til å se dere alle igjen i 2018. Minner igjen om julesalget i Proshop. Golf gaver er alltid populære, og husk vi har mange ting for en ikke golfer også.

Helt til sist ønsker vi deg og dine en riktig God Jul og et rettslående Godt Nytt år! ?

På vegne av ansatte og styret i Grønmo golfklubb,

Jan Eigil Rydningen

Styrets leder